Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ÁJEMDIBI

A szörny, ami felzabálta Hollywoodot: 40 érdekesség a 40 éves Cápáról

2015. június 20. - GGZs

 filming_of_jaws_1974_1.jpg

Avagy minden a filmről, ami megváltoztatta az Álomgyárat, a mozizási szokásokat és a vízhez fűzött viszonyunkat.

Már elkezdtük a filmet forgatni, de még nem volt kész forgatókönyvünk, nem voltak meg a színészeink és nem volt cápánk.”

- Richard Dreyfuss

 

1974 május 2.-án kezdték forgatni a filmet, 55 napot szántak rá, amiből végül 159 lett. Számos problémával kerültek szembe, amire nem számítottak. A forgatás helyszínéül szolgáló parton a helyi lakosok sok mindenen akadékoskodtak, a mechanikus cápa nagyon nem akart úgy működni, ahogy azt szerették volna, a nyílt vízi forgatás nehézségeiről nem is beszélve, például volt olyan, amikor a stáb hajója felfordult a vízen, így odalettek az aznapi felvételek.

2962ee7f942affefba482e9f5bb602ba.jpg

 

Végül 159 nap alatt sikerült leforgatni az utolsó jelenetet is, mindez persze azzal járt, hogy a 4 milliós költségvetés kilencre kúszott fel. Steven Spielberg hallotta mit susmusolnak a háta mögött, pánikrohamai voltak és rettegett, félt, hogyha a film megbukik, akkor utána soha a büdös életbe nem kap munkát.

jaws-memories-from-marthas-vineyard-2.jpg

 

Nyárból tél lett, mire a forgatás véget ért.

Nos, nem így történt. Az első tesztvetítések igen sikeresek voltak, a gyártó stúdió pedig felismerte a Cápában az aranytojást tojó tyúkot és zseniális, addig sosem látott marketingkampánnyal biztosította be a film sikerét. Először is nyáron mutatta be a filmet, amit addig senki más nem lépett meg, mert akkor még ezt holtszezonnak tartották. Akkoriban a forgalmazók úgy gondolták, hogy senki nem akar nyáron beülni egy, sötét, dög-meleg terembe két óra hosszára, így a nyári uborkaszezonban csak kis-költségvetésű, főképp B-filmeket mutattak be. Elsőként a Universalnál ismerték fel, hogy igenis van potenciál egy júniusi bemutatóban, mivel a mozik nagy része már klímával felszerelt, így egy mozizás remek hűsölési lehetőségként szolgál. Olyan másfél millió dollárt költöttek reklámra, ennek a fele pedig a televíziós előzetesekre ment el, ami megint csak hatalmas ötletnek bizonyult. Akkoriban még elvétve lehetett csak a tévében filmelőzetest látni, mivel a filmforgalmazók még az ellenséget látták a világító dobozokban. A Universal viszont a bemutató előtti három napban és az azt követő kettőben az egész országban agyba-főbe nyomatta a félperces reklámokat, így gyakorlatilag a bemutatóra mindenki tudta már, hogy mi az a Jaws. A film durván 400 moziban indult, ami most nagyon kevésnek számít és akkoriban sem volt túl sok. De ez a taktika is bejött.

jaws-state-1975-2.jpg

 

A nézők imádták, a szájhagyománytól pedig ugye nincs jobb reklám, így szép lassan, hétről hétre emelték a vásznak számait. Augusztus 15.-én már 950-en moziban ment, 78 nap alatt érte el az addigi legtöbb bevételt hozó film, az 1972-es A keresztapa 86 millióját, majd ő lépte át először a 100 milliós álomhatárt, hogy aztán az újra-bemutatásokkal együtt 260 milliónál álljon meg Amerikában, míg a világ többi részén további 210 milliót bekasszírozva 470 milliós összbevétellel fejezze be hódítását. Óriási számok, amiket aztán két év múlva a Star Wars elhomályosított.

 

 cc19895202f091de2aa0052f23f2d0ea.jpg

 

 

"A roppant hal zajtalanul siklott az éjszakai vízben, ívelt farkának kurta csapásaitól hajtva." -így szól a regény első sora.

Peter Benchley már fiatalon elkezdett érdeklődni az óceánok, a búvárkodás és a tengeri élővilág iránt, gyermekkora egy részét a Nantucket-szigeten töltötte. Később több cikket is írt különféle magazinoknak a cápákról. Évekig törte a fejét egy sztorin, melyben egy cápa letanyázna egy település könyékén, és embereket támadna meg; hasonló események valóban megtörténtek 1916 nyarán New Jersey partjainál, amikor alig két hét alatt négy embert öltek meg cápák.

 

További inspirációt jelentett, amikor az író 1964-ben olvasott egy halászról, aki kifogott egy kéttonnás nagy fehér cápát Long Island közelében.

 

 

Mindezek ellenére 1971-ig nem foglalkozott komolyabban a gondolattal, amikor Tom Congdon, a Doubleday kiadó szerkesztője 1000 dollárt ajánlott fel az írónak, ha papírra veti a könyv első 100 oldalát. Ennek elkészülte után Congdon átíratta a történet nagy részét, mivel túl humoros hangvételűnek találta. Többszöri revízió után 1973 januárjára készült el a végső változat. A kemény-fedeles első kiadás 1974 februárjában került a boltokba; a Doubleday mindössze 7500 dollárt fizetett a szerzőnek, azonban a kispénzű Benchley számára ez is komoly összeget jelentett.

 

 

Az elkészült regényt több kiadónak is elküldték a puha-fedeles megjelentetés céljából. Bár szokatlan témája és első regény mivolta miatt nem kecsegtetett nagy kilátásokkal, mindenhonnan pozitív visszajelzések érkeztek. Végül a Bantam Books vette meg az akkoriban hatalmas összegnek számító 575.000 dollárért. A Universal még a megjelenés előtt 150.000 dollárt fizetett Benchleynek a filmjogokért. Az 1974 februárjában kiadott regény hatalmas sikernek bizonyult, 44 hétig szerepelt a bestseller-listákon; végül mintegy 20 millió példány kelt el belőle.

 

 

Magyarországon először 1976-ban, a Rakéta Regényújság 42-47. számaiban jelent meg a mű folytatásokban, Veress Júlia fordításában. A könyv formátumra 1985-ig, a film hazai bemutatójáig kellett várnunk, amikor a Magvető Könyvkiadó Albatrosz könyvek sorozatában látott napvilágot az írás, a Rakétás kiadáshoz hasonlóan A fehér cápa címmel. Érdekes módon a film és a regény hazai forgalmazói nem egyeztettek egymással, így a könyv a magyar mozis A cápa cím helyett a német nyelvterületen használt címváltozat (Der weiße Hai) fordítását kapta.

 

 

FŐBB KÜLÖNBSÉGEK A REGÉNY ÉS A FILM TÖRTÉNETE KÖZÖTT

Regény: Martin Brody tősgyökeres Amity-i. Rendőri szolgálata közben ismerte meg leendő feleségét, az ott nyaraló New York-i Ellent.
Film: Az egész Brody család New York-i volt, Brody ott kezdte rendőri munkáját, majd leköltöztek a nyugodtabb Amitybe. 

Regény: A Brody házaspár kapcsolata megromlik. Hooper és Ellen Brody rövid afférba keverednek, melyre Martin is rájön, így a két férfi viszonya ellenséges.
Film: A Brodyk házasságával minden rendben, nincs félrelépés. Hooper és Brody barátokká válnak.

Regény: Vaughn polgármester a szervezett bűnözéssel való kapcsolata miatt akarja nyitva tartani a strandokat, mivel a maffiának anyagi érdekeltségei vannak Amityn.
Film: A polgármester a városka vállalkozóinak hasznát - és saját pozícióját - féltve nem engedi lezáratni a partot.

Regény: Brody, Quint és Hooper három egymást követő nap is kihajóznak az óceánra, hogy elfogják a cápát; az összecsapás az utolsó napra marad.
Film: A cápavadászok egyetlen drámai nap eseményei során kelnek harcba a vadállattal.

Regény: Hoopert megöli a cápa a cápaketrecben.
Film: Hooper életben marad.

Regény: A cápa a szigonyokkal és hordókkal való közdelemtől kimerülve pusztul el; a Quint lábára tekeredő kötéllel a cápavadászt is magával rántja a mélybe.
Film: A cápa halálra harapja Quintet, később pedig felrobban, mivel Brody belelő az állat szájába ragadt oxigénpalackba.

 

 

 

Miután a neves producer-duó, David Brown és Richard Zanuck elolvasták Benchley regényének kivonatát, egyöntetűen úgy döntöttek, hogy sikeres filmet lehetne forgatni belőle, így még a könyv megjelenése előtt megvásárolták a megfilmesítés jogait. Később úgy nyilatkoztak, hogy második olvasatra már nem biztos, hogy így tettek volna, hiszen akkoriban senki nem tudta, technikailag hogyan lehet megoldani a cápás jeleneteket.

 

 

 

Mikor az elsőként kiszemelt rendező, Dick Richards következetesen "bálnának" titulálta a leendő film legfontosabb szereplőjét, Zanuck és Brown inkább a fiatal Steven Spielberg mellett döntött, akivel már dolgoztak együtt annak első mozifilmjén, a Sugarlandi hajtóvadászaton. A 27 éves rendező örömmel vette a megbízást, annak ellenére, hogy szerinte a Cápa története meglehetősen hasonlít korábbi tévéfilmjéhez, a Párbajhoz.

 

 

 

Az első forgatókönyv-változatokat maga Peter Benchley készítette el. A producerek közölték vele, hogy egyenes vonalú kalandfilmet akarnak forgatni, így ki kellett hagynia Hooper és Ellen Brody szerelmi afférját és a maffiás mellékszálat. A végeredményt nem találták kielégítőnek, ezért Howard Sackler Pulitzer-díjas drámaírót is bevonták a folyamatba. Sackler verziója már közelebb állt Spielberg ízléséhez, de még nem volt tökéletes.

 

 

 

Időközben kiderült, hogy sürget az idő, mivel a színészek szakszervezetének lehetséges sztrájkja miatt a forgatást be kell fejezni 1974. július 1-ig. Ezért a rendező javaslatára felkérték Carl Cottliebet, hogy tegye rendbe a szkriptet, miközben egy kisebb szerepet is eljátszhat a filmben. Neki köszönhetjük a végleges, filmből megismert történetet, mely a forgatás során is folyamatosan változott, nem egyszer a színészek rögtönzése alapján. Maga Spielberg is számos javaslattal járult hozzá a sztorihoz, például az ő ötlete volt a mólóról horgászó két részeges alak jelenete. 

 

 

A rendező ragaszkodott hozzá, hogy stúdió helyett eredeti helyszínen, vagyis az óceánon forgassanak. A producerek emellett szükségesnek tartották, hogy valódi cápákról is készüljenek felvételek. Egy ausztrál házaspárra, Ron és Valerie Taylorra esett a választás, akik elismert szakértői voltak a víz alatti operatőri munkának és a cápáknak.

 

Mivel a filmbeli állat jóval nagyobb, mint az ausztrál partok közelében fellelhető fehér cápák, ezért a házaspár egy arányaiban lekicsinyített cápaketrecet használt a felvételekhez, melybe eleinte egy búvár (vagyis Hooper) kisméretű bábúját helyezték, majd egy kis növésű dublőrt, Carl Rizzót. Az odacsalogatott nagy fehérek azonban csak nem akartak a forgatókönyvnek megfelelően a ketrecre támadni. Egy alkalommal, amikor az apró ketrec üresen lógott a vízbe, az egyik cápa beleakadt a kábelekbe, és őrjöngve kezdett csapkodni, hogy kiszabadítsa magát. A felvétel olyan hatásosra sikeredett, hogy a filmesek megváltoztatták a szkriptet: Hooper nem hal meg a ketrecben, hanem sikerül kiúsznia belőle, miközben a cápa dühöngve támadja a rácsokat.

 

Ugyanennél a jelenetnél látható egy közeli Hooper rémült arcáról.

Ha figyelmesebben nézed, akkor láthatod, hogy igazából nem a Hoopert alakító Richard Dreyfuss tekintete az, hanem Frank Sparks kaszkadőré. A felvételkor Dreyfuss nem volt jelen, ezért a szerencsére hasonló szakállat viselő Frank ugrott be a helyére.

 

 

 

 

Közben folyt a szereposztás. Spielberg egy partin találkozott Roy Scheiderrel, aki érdeklődött a Cápa-film iránt, és - habár nem ő volt a rendező első gondolata - meg is kapta Martin Brody rendőrfőnök szerepét.

 

Matt Hooper tengerbiológus karaktere kapcsán felmerült John Voight, Timothy Bottoms és Jeff Bridges neve is, végül George Lucas ajánlotta barátjának Richard Dreyfusst az American Graffitiben nyújtott alakítása miatt. Dreyfuss első reakciója az volt, hogy inkább megnézné ezt a filmet, mintsem hogy forgassa, de végül ráállt a dologra.

 

Quint szerepére Lee Marvint vagy Sterling Haydent szerették volna megnyerni, de nemet mondtak. Robert Shaw szerepeltetése a producerek ötlete volt, akik már dolgoztak vele A nagy balhéban.

Ellen Brody figurája kapcsán azonnal Lorraine Gary neve merült fel; hogy ebben milyen szerepet játszott férje, Sid Sheinberg, a Universal Pictures egyik akkori vezetője, arról megoszlanak a vélemények...

 

Robert Shaw nem volt elragadtatva a könyvtől. Egyszer így nyilatkozott róla:

"A Jaws nem egy regény, hanem egy bizottság által írt történet, egy nagy rakás szar.”

 

 

Vaughn polgármester eljátszására Spielberg azonnal Murray Hamiltont kérte fel, akinek régóta nagy rajongója volt. Carl Gottlieb megkapta Meadows szerkesztő figuráját. A forgatókönyvíró nagy fájdalma volt, hogy az írás folyamata során saját karakterének jelentőségét kellett egyre kisebbre és kisebbre csökkentenie a sztori egésze érdekében. A regényíró Peter Benchley is megjelenik a vásznon egy televíziós riporter mellékszerepében.

 

A jobb szélső Benchley.

 

Joe Alves látványtervező vezetésével kutatómunka kezdődött a fő forgatási helyszín kiválasztására. Külföldi területek is felmerültek, ugyanakkor a filmes csapat több keleti-parti amerikai kisvárost is meglátogatott. Így jutottak el a New England-i Martha's Vineyard szigetére.

 

A festői kis szigeten még soha nem forgattak mozifilmet, és igazán szigorú előírásaik és szabályaik voltak (például Quint díszletkunyhóját vagy a híres összefirkált óriásplakátot az aktuális felvételek után azonnal szét kellett szedni), a stáb mégis megegyezett a település vezetőivel.

 

Spielberg számára az volt a legvonzóbb Martha's Vineyardban, hogy nagy távolságot haladhattak kifelé a tengeren, és még mindig homokos feneket találtak alig 10 méter mélyen, ahová letehették a cápa-állványt és működtethették a mechanikus cápát anélkül, hogy látszódott volna a szárazföld.

 

BRUCE

228361_a7545193dd.jpg

 - Fél évig készítették.

Bruce-galéria 1.

- Három készült belőle.

 

Bruce-galéria 2.

- Kettő az oldalán hiányos volt, egyik a bal, másik a jobb oldalán. Mindezt azért kellett így csinálni, mert amúgy nem merült volna le a víz alá.

 

Bruce-galéria 3.

- Ugye Spielberg ügyvédjéről kapta a nevét, a rendező azonban a baromi problémás, állandóan elromló dögöt később egy másik becenévvel illette: A nagy fehér szarházi.

 

 Bruce-galéria 4.

 9b14a663b87dfaad8dd20fc2b00ee851.jpg

A helyi halászok nem tudtak megfelelő nagyságú cápát elejteni a forgatás helyszínén ahhoz a jelenethez, amiben a város a cápa elfogását ünnepli, ezért a producerek magángépen hozattak egy frissen fogott tigriscápát Floridából. Persze mire felért Massachusettsbe és elkezdődtek a felvételek, addigra az állat már bomlani kezdett és szinte elviselhetetlenül bűzlött.

 

 

A folyamatosan fellépő forgatási problémák miatt a stáb nem Jaws-ként, hanem Flaws-ként(Hibák) emlegette a filmet.

 

 

 

 

 

 

 

A VILÁG EGYIK LEGIKONIKUSABB KÉPE

 

A könyv kemény-fedeles borítójához Paul Bacon készítette a borító illusztrációját.

 a5cfd988c3bd13d6cb4a7df2ac185c69.jpg

Aztán mikor a film producerei megvették a filmjogokat, és besegítettek a puha-fedeles könyv megjelenésébe és felfuttatásába, akkor a könyvkiadóval karöltve Roger Kastel festőt kérték fel, hogy készítsen új borítót.

Kastel elolvasta a könyvet és neki is legjobban a meztelen nőt érő támadás fogta meg a fantáziáját, így Paul Bacon művéből kiindulva néhány nap állattanulmányozás után készítette el azt a félelmetes erőtől duzzadó olajfestményt, amit aztán a puha-fedeles könyvhöz és a film reklámozásához használtak.

 f663eeb8b91ab9a3041290dec2db2537.jpg

 

 

Quint hajójának neve Orca, vagyis kardszárnyú delfin, ami a cápák legfőbb természetes ellensége.

 

 

 

CÁPA ELŐZETES

 

 

"Létezik egy teremtmény, mely több millió évnyi evolúciót élt túl változás, érzelmek és logika nélkül. A gyilkolásnak él. Egy esztelen zabálógép. Megtámad és felfal bármit. Mintha Isten megalkotta volna a gonoszt, és ellátta volna... állkapcsokkal.

Peter Benchley könyvslágere, A fehér cápa szenzációs moziváltozata a Universaltól.

Az ember által kitalált gonoszok egyike sem vetekedhet A cápa valószerűségével. 

Roy Scheider... Robert Shaw... Richard Dreyfuss... A CÁPA

Nézd meg... mielőtt úszni mész."

 

 tumblr_n4lur97j3r1qz5q5lo1_400.gif

 

Mikor John Williams először mutatta meg Spielbergnek hírhedt két hangból álló főtémáját, a rendező azt hitte, hogy viccel vele és konkrétan kiröhögte.

 

Aztán persze később rájött, hogy mekkorát alkotott Williams, és ilyeneket nyilatkozott a munkájáról:

„A film sikerének legalább a felét a filmzenének köszönhetjük.”

"John Williams merészebbé és izgalmasabbá tette ezt a filmet, mint ahogy azt valaha is gondolni mertem volna".

 

 

Peter Benchley egy szörnyeteg cápáról írt regényt, végül a megmentésükért vívott küzdelemhez csatlakozott, sőt Benchley később még azt is megbánta, hogy ilyen hidegvérű gyilkosnak festette le ezeket az állatokat.

 

A 2002-ben írt egy másik könyvet is a cápákról, Shark Troubles (Igaz történetek a cápákról és a tengerről). Ugyanabban az évben pedig egy National Geographic-nak adott interjúban a cápákról alkotott téves sztereotípiákról beszélt. "Létezik az az elmélet, hogy a cápák emberekre vadásznak, tehát emberevők. Igazából ez teljesen ellentétes a valósággal. Minden egyes alkalommal, mikor az ember a TV-ben arról hall, hogy emberek közé tévedt egy cápa, az esetek 99%-ban valószínűleg valami más csalhatta őket oda, ugyanis ez az állat természeténél fogva kerüli az embereket."Ismételten hajtogatta, hogy a könyve merő fikció volt csupán és ha már akkor ismerte volna a cápák igazi természetét, soha nem írta volna meg a történetet. Benchley 2006-ban hunyt el.

 

 

Még mindig erőtől duzzadó fenevad Spielberg filmje?
 Vagy csak egy fogatlanul szalonnabőrt nyammogó kisnyugdíjas?
 
 
ÉRTÉKELD A FILMET EGY TÍZES SKÁLÁN!
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

A bejegyzés trackback címe:

https://ajemdibi.blog.hu/api/trackback/id/tr107557752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2015.06.20. 19:52:08

Nálam 10 pontos. Egyébként épp ekkoriban olvastam (mármint a hazai megjelenés idejében) Jékely Endrétől a Vizek óriásai c. könyvet és számomra teljesen élethű volt.

padlogaz 2015.06.20. 20:08:42

Tobbszor olvastam a konyvet es lattam a filmet. Jo a poszt, tetszett!
Csak egy pontositas: Jon Voight nevet igy irjak, mert nem John, hanem a Jonathan roviditese a keresztneve.

Scagnetti 2015.06.20. 21:43:13

Egyike azon ritka eseteknek, mikor a film jobb lett, mint a könyv.

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2015.06.20. 22:13:13

én tizenkét évesen láttam, és rettentően féltem, de legalább mély nyomokat hagyott bennem :) aztán később el is olvastam, sztem jó mind a kettő, én inkább úgy mondanám, hogy a könyvnél máson van a hangsúly. amúgy a film azért is maradandó, mert autósmoziban néztük, és az jó volt :)

Av3ng3R 2015.06.20. 22:36:33

10/10, nemcsak horror/thriller, hanem társadalomrajz is. Zseniál!

Fehérlapos 2015.06.20. 22:47:57

A nyolcvanas évek második felében adták a városunkban a filmet a szabadtéri moziban. A jegyek már napokkal az előadás előtt elfogytak, a nézőtér már háromnegyed kilencre megtelt (kb. kétezer ember), de a bejáratnál csak gyűlt a tömeg. A filmhíradó alatt a bejáratnál állók ütni kezdték a vasajtót és a kétszárnyas kaput. A tolakodás kezdett veszélyes lenni, de valaki beugrott, és belülről kinyitotta a kaput. Betódult a tömeg, a filmhíradó vetítését leállították. Az emberek minden zugot elfoglaltak, a színpadra is felmentek több százan, és leültek. Amikor teljesen megtelt minden négyzetcentiméter, sikerült újra becsukni a kaput, de még mindig sokan kinn rekedtek, és egyre csak újabbak jöttek. Megint tumultus alakult ki a bejáratnál, de akkor bejelentették, hogy éjfélkor lesz még egy előadás, és megnyugodtak a kedélyek. Nagy nehezen elindult a vetítés, az emberek megbabonázva nézték a filmet, habár a kép alsó fél méterébe belelógott a színpadon ülők feje. Az éjféli előadás is telt házzal ment. Hihetetlen, hogy mennyire boldogok voltunk, hogy több, mint tíz évvel a bemutató után mi is láthattuk a filmet.

Tóth Ernőné · http://35mm.blog.hu 2015.06.20. 23:34:47

Spielberg első filmje a Párbaj, amúgy nagyon-nagyon jó cikk.

Tóth Ernőné · http://35mm.blog.hu 2015.06.20. 23:36:14

@Tóth Ernőné: Hopp, közben már láttam, hogy meg van említve TV-filmként. Bocs.

nemszólokmégegyszer 2015.06.21. 10:50:13

@Tóth Ernőné: Tényleg jó film, még ma is. Egyébként nem tudom miért írták tv-filmnek. 85 perces tv-filmek nincsenek /talán az amcsiknál/. Én is moziban láttam. Westernfilmre ültem be, úgyhogy volt is pofára esés. De egy percre sem bántam meg, hogy nem egy sablonwesztern láttam. Utána akinek csak tudtam ajánlottam.

Spamet nem küldünk rá (törölt) 2015.06.29. 10:49:58

@nemszólokmégegyszer: egyszerű, mert tévéfilmnek készült. csak „túl jól” sikerült, elkezdték moziban nyomni, és bejött.

Chief Brody (törölt) · http://chiefbrody.blog.hu/ 2016.06.23. 14:58:47

Tisztelt szerző! A cikk jelentős része a blogomból került szó szerinti átemelésre, kérem ezt jelezni (ahogy a Quint-beszédről szóló cikk végén tisztességgel meg is történt).

GGZs · http://ajemdibi.blog.hu 2016.08.03. 11:36:37

@Chief Brody: Ennek a végén is ugyanúgy lecidáztalak, mint a Quintes posztnál, valamit valószínűleg változtathattak a blog.hu-n, így most már nem fér ki a cikk vége, így többek között a köszönetnyilvánításom se látható és sajnos szerkeszteni se tudom, mert a szerkesztő felületen ez a poszt nekem nem látható. Sajnálom, tényleg nem akartam köcsögösködni veled és sok sikert az új blogodhoz! És elnézést a kései válaszért is, már vagy ezer éve nem léptem be ide.
süti beállítások módosítása