Az 1934. szeptember 20.-án, Rómában született Sophia Loren az egyetemes filmtörténet egyik legnépszerűbb sztárja. Azon kevés filmcsillag egyike, akit a közönség, a kollégák és a nézők is ismernek és elismernek. Ugyanakkor nemcsak színésznő ő, hanem szexszimbólum is, aki egyben a tökéletes feleség, a családanya és a háziasszony mintaképének számít, főleg hazájában. Élete igazi tündérmese, de tényleg. Azt tudtad, hogy az anyja az otthoni függönyt leakasztva varrt neki szépséges ruhát, amiben Sophia az első nagy sikerét érte el?
GYEREKKOR
Sophia Loren édesanyja Romilda Villani, apja Riccardo Scicolone. A férfi elhagyta az állapotos Romildát, de aztán mégis nevére vette a gyereket, és egy időre visszatért hozzájuk. 1938-ban újabb leánygyermekük született, akit Anna Maria Villani Scicolone névre kereszteltek. Apja újra elhagyta őket. Semmilyen módon nem támogatta lányai neveltetését, helyette egy másik nőnek ezúttal két fiút nemzett.
Testvérével, a később Mussolini fiához férjhez menő Anna Mariával 1961-ben.
Sophia sovány, beteges, csúnyácskának tartott kislány volt, társai állítólag Piszkafának csúfolták. A háborús évek alatt a család nagy szegénységben élt a Nápoly melletti Pozzuoliban. A művészlelkű anyjuk ez idő tájt semmilyen munkát nem talált, így a nagyszülők támogatták a férfi nélküli csonka családot, majd Sophia nagymamájához is költöztek. A háború befejezése Villaniék életét is megváltoztatta. A nagymamája kocsmát nyitott a nappalijában, ahol házi készítésű cherry likőrt szolgáltak fel. Anyja zongorázott, Anna énekelt, Sophia pedig felszolgált és mosogatott. A hely nagy népszerűségnek örvendett a Nápolyban állomásozó amerikai katonák körében. Sophia gyönyörű lánnyá serdült, akinek szépségére mindenki felfigyelt.
CSILLAG SZÜLETIK
Az anyja elhatározta, hogy elindítja lányát a siker útján, hogy elérhesse mindazt, ami neki nem adatott meg, pedig az esélye megvolt rá, mikor még fiatalon az amerikai MGM stúdió Olaszországban országos hírveréssel Greta Garbo-hasonmásversenyt, amit Romilda bizony megnyert. A stúdió Amerikába vitte volna, de a szülei nem engedték, így oda lett a nagy lehetőség. Romilda mindig nagyon sajnálta, hogy így alakult az élete és Sophiában látta meg saját magát, ezért benevezte a Nápolyban tartott Miss Italia szépségversenyre.
A családi legenda szerint Romilda a függönyből varrt ruhát Sophiának. A versenyen a 14 éves szépség második helyezést ért el: 35 dollárt nyer, és egy jegyet Rómába. 1950-ben az egész család felköltözött a fővárosba. A céltudatos mama kivette Sophiát az iskolából, és állandó statiszta állást szerzett neki a Cinecittàban, a hatalmas olasz filmstúdióban. A következő évben egy nagy magazin modellként szerződtette a lányt, aki Sophia Lazzaróra változtatta nevét.
Jobb felfedezni az életet és hibázni, mint biztonságban élni. Egy-egy hiba, amit elkövetünk, az ár, amit megfizetünk-egy teljes életért.
A fiatal Sophia a Cinecittában véletlenül futott össze Carlo Pontival, az akkor 40 éves producerrel. A férfinak egyből megtetszett a lány, ezért próbafelvételre hívta, a végeredmény azonban nem volt meggyőző. A megkérdezettek akkori véleménye szerint Sophia nem volt elég fotogén, 174 centijével túl magas, nincs alakja, és a mozgása sem megfelelő. A belé habarodott producer azonban nem adta fel, és elhatározta, hogy sztárt csinál pártfogoltjából.
Egy 1952-es olasz filmmagazin címlapja, amin még Sofia Lazzaroként szerepelt.
Javaslatára a lány felvette a Sophia Loren nevet, addigi keresztneve Sofia volt, de Ponti szerint a Sophia elegánsabb. A Loren egy svéd színésznő, Martha Toren vezetéknevének apró átalakításából származott. Sophia első főszerepe az Aida (1953) volt.
Az Aida sikere nyomán Loren egyre több szerepet kapott, immár nemcsak Ponti pártfogása miatt, hanem saját tehetsége okán is. Az Egy nap a bíróságon(1954) és a Két éjszaka Kleopátrával(1954) az ő, már közönségcsalogatónak számító nevére épültek.
Az igazi népszerűséget Vittorio De Sica 1954-es filmje, a Nápoly aranya(1954) hozta meg számára: ebben egy pizzaárusnőt formált meg ellenállhatatlan temperamentummal.
A sikert fokozni tudta a következő évben a Kenyér, szerelem, és… című vígjátékkal, amelybe Gina Lollobrigida túlzott gázsikövetelései miatt szerződtették.
Ezt követően az olasz filmművészet mesterei kézről kézre adták Lorent: többek között Luigi Comencini és Alessandro Blasetti hívták forgatni.
Hamar összekerült pályafutása legkedvesebb partnerével, Marcello Mastroiannival is, akivel az évek során összesen 13 filmet forgatott.
HOLLYWOOD
Az olasz sikerek hatására Ponti úgy gondolta, hogy elérkezett az idő Hollywood meghódítására is. Addig lobbizott, míg egy öt filmre szóló szerződést nem hozott össze a Paramounttal. Az okos producer nagyon jól tudta, hogyan kell szerelméből a legtöbbet kihozni, így Sophia kizárólag a legrangosabb rendezőkkel és a leghíresebb színészekkel forgatott.
John Wayne és Sophia Loren.
A taktika bevált, megbízható mesteremberek (Stanley Kramer, Henry Hathaway, Delbert Mann, Carol Reed, Sidney Lumet, George Cukor és mások) irányításával, kiváló partnerek társaságában a tengerentúlon is egyre többen jegyezték meg az olasz szépség nevét és arcát.
Elvis Presley és Sophia Loren 1957-ben. A fotók sztorija a következő: Mindketten a Paramount stúdióban tartózkodtak, Sophia épp az Anthony Quinnel forgatott Fekete Orcidea egyik ebédszünetét tartotta, mikor meglátta, hogy az étkezőben éppen az akkor 23 éves Elvis fogyasztja az ebédjét. Odament hozzá, az ölébe ült, megpuszilta, majd szépen összeborzolta a haját, Elvis pedig mosolyogva hagyta mindezt.
CARY GRANT ÉS A SZERELMI HÁROMSZÖG
Cary Grant és Sophia Loren a Magányos apuka megosztanában(1958).
Sophia 1957-ben Stanley Kramer Büszkeség és szenvedély című filmjének forgatásán ismerkedett meg Cary Granttel. (Másik partnere a legendás Frank Sinatra volt.) Loren már fiatal lányként rajongott a híres amerikai sztárért, aki gálánsan felajánlotta, hogy segít Sophiának az angol nyelv gyakorlásában. Munkakapcsolatuk szerelemmé mélyült.
Cary Grant és Sophia Loren.
A színésznőt kételyek gyötörték, szerette Pontit, hálás volt a férfi támogatásáért, de a producer nős volt. Loren és Grant újabb filmet forgattak együtt, és románcuk kezdett kiteljesedni. A független Cary megkérte szépséges partnernője kezét.Ponti ekkor gyors cselekvésre szánta el magát: Mexikóban sikerült elválnia, és 1957. szeptember 17.-én mexikói törvények szerint nőül vette Sophiát.
Az olasz törvények szerint viszont a házasság érvénytelen volt, a hazai sajtó pedig kíméletlen támadásokat intézett a házaspár ellen. Cary Grant azonban tökéletes lovagként viselkedett, és élete végéig Sophia egyik legjobb barátja maradt.
Mikor Loren és Ponti visszatértek Olaszországba, kénytelenek voltak külön lakásban élni. Házasságukat 1962-ben érvénytelenítették, majd négy év múlva ismét egybekeltek.
A VILÁGSZTÁR
A hollywoodi produkciók ellenére Sophia végül egy olasz filmmel vált igazán világhírű, elismert színésznővé. 1960-ban Vittorio De Sica felkérte az Alberto Moravia regényéből készült drámája, az Egy asszony meg a lánya egyik szerepére.
Az eredeti elképzelés szerint Anna Magnani játszotta volna az anyát, és Sophia a lányt. A színésznőnk azonban addig harcolt az anya szerepéért, míg a stúdió belement a cserébe, aminek Anna Magnani hiúságának is jót tett, így nem gördített akadályt a fordított felállás elé.
Sophia csodálatos alakítást nyújtott, saját bevallása szerint háborús évei összes fájdalmas élményét beleadta a szerepbe, és kicsit saját anyját, Romildát is játszotta. Játékáért két évvel később elnyerte a legjobb női alakítás Oscar-díját.
Ő volt az első, aki idegen nyelvű filmmel nyerte azt.
Innentől kezdve nemzetközi sztárnak számított. Újabb amerikai szerződést kapott, és látványos, fordulatos kalandfilmekben osztottak rá vezető szerepeket: El Cid(1961), A Római Birodalom bukása(1966) – amiért akkoriban egészen elképesztő gázsit, 1millió dollárt kapott -, és A Crosbow-akció(1965).
A Római Birodalom bukása.
A legendás Charlie Chaplin is meghívta utolsó filmjébe, A hongkongi grófnőbe (1966) Marlon Brando mellé.
Sophia Loren, Charlie Chaplin, Marlon Brando.
A színészlegenda Brando alaposan felbőszítette a dívát, amikor egy csókjelenet felvétele közben állítólag közölte vele, hogy kis fekete szőrök vannak kolléganője orrában. Az incidens ellenére a két sztár végül összebarátkozott.
A SZEXSZIMBÓLUM
Úgy vált szexszimbólummá, hogy inkább a kisugárzásával és sejtetéssel hódított, és nem a meztelenséggel. Gondolkodására jó példa a következő idézet:
A női ruhának olyannak kell lennie, mint egy drótkerítésnek: anélkül tölti be szerepét, hogy akadályozná az átlátást.
Egy partin Jayne Mansfielddel. A fotósorozat jól megmutatja a két díva közti stílusbeli különbséget.
Tehát mutatott magából, de közel sem mindent. Meztelenül mindössze két filmben látható. Az Era lui... sì! sì! című 1951-es olasz komédiában még nagyon fiatal volt, ezért muszáj volt bevállalnia, ha meg akart ragadni az iparban, aminek én és férfitársaim nagyon örülünk, mert így legalább mi is megcsodálhatjuk csodás testét.
Ezen kívül még a Két éjszaka Kleopátrával-ban, a címszereplőt alakítva láthatjuk bájait.
Ezután már mindig volt rajta valami ruha, vagy úgy készült a felvétel, hogy ne láthassunk igazából semmit.
A legszexibb vásznon töltött pillanatainak egyike a Boy on a Dolphin(1957) azon jelenete, amikor teljesen átázott ruhában emelkedik ki a vízből.
Erre az emlékezetes momentumra épült a film kampánya is.
A Vittorio De Sica által rendezett Tegnap, ma, holnap(1963) című romantikus komédiában látható sztriptízjelenetétől férfiak milliói vesztek meg akkoriban.
Egyébként ebben a moziban három különböző nőtípust formált, méghozzá remekül.
A CSÚCSON
A Bocaccio'70 forgatásán egy stábtag a díszlet mögé bújva árgus szemekkel figyeli Sophia minden mozdulatát.
A színészek legtöbbjének problémás volt vele szerepelni egy filmben, mivel a 174 centijével már eleve akkora volt, mint a legtöbb aktor, így ha még magassarkút is húzott a lábára, akkor bőszen lehetett pipiskedni mellette a kollégáknak.
A Szókimondó asszonyság(1961) két beállítása között.
A látványos, de színészileg kisebb kihívást jelentő szuperprodukciók mellett Sophia Európában is folyamatosan dolgozott. Temperamentumos játéka tette élménnyé például Christian-Jaque Szókimondó asszonyság (1961) című filmjét.
Természetesen boldogan tett eleget barátja és mestere, az útját szintén sokat egyengető De Sica felkéréseinek: Boccaccio ’70, Altona foglyai, Tegnap, ma, holnap, Házasság olasz módra, Napraforgó(az utóbbi háromban Mastroianni volt a partnere), ezek mind-mind a közös munkájuk eredménye.
A Bocaccio'70 forgatási szünetében.
A Házasság olasz módra (1964) főszerepe újabb Oscar-jelölést hozott számára.
AZ ANYA
Sophia karrierjének alakulása a színésznő legmerészebb álmait is felülmúlta, ám egy darabig úgy tűnt, a gyerekek iránti vágya beteljesületlen marad. Kétszer is elvetélt, mígnem harmadik terhessége (1968) idején hónapokon keresztül ki sem kelt az ágyból, és a legszigorúbb orvosi utasításoknak is alávetette magát, hogy a magzat megmaradjon. A rendkívüli elővigyázatosságnak köszönhetően végül megszületett első gyermeke, a kis Carlo, majd 4 év múlva, hasonló előzmények után második fia, Eduardo.
Ha anya vagy, gondolatban sosem vagy egyedül. Kapcsolatban állsz gyermekeddel és mindazokkal, akik érintik életeteket.
Sophia példás családanyának bizonyult, ami a sztárvilágban kevésbé jellemző. Egyre kevesebbet forgatott, és minden idejét gyermekeinek szentelte.
Ha anya vagy, sohasem maradsz igazán egyedül a gondolataidban. Egy anya mindig kétszer gondolkodik: egyszer önmagáért, másodszor a gyermekéért.
A Napraforgó (1970) című dráma olasz–szovjet koprodukcióban készült. Dino Risi vígjátéka, A pap felesége (1971) csupán kellemes mozidarab volt, ám Ettore Scola remekműve, az Egy különleges nap (1977), mind Loren, mind Mastroianni pályáján kiemelkedő jelentőségű alkotás.
Megbocsájtott apjának a hányatott gyerekkoráért, és apja 1976-os, egy rákos daganat miatt bekövetkezett halálakor az ágya mellett ült.
Kasszasikernek bizonyult A Cassandra-átjáró (1976) című katasztrófafilmje, amelynek szereposztása igazi sztárparádé volt: Richard Harris, Ava Gardner, Martin Sheen, Alida Valli, Burt Lancaster, Ingrid Thulin, O. J. Simpson.
Nem nagyon szerették a kritikusok az életéről készült tévéfilmet, amiben saját anyját alakította.
Fényes karrierjét az az adócsalási botrány sem törte ketté, amely miatt kénytelen volt férjével együtt Svájcban letelepedni. Évekkel később, ellenállhatatlan honvágya miatt végül rászánta magát, hogy – nagy publicitás mellett – leülje az emiatt kiszabott 18 napos börtönbüntetését, és hazatérhessen. Okosan használta fel nevének reklámértéket, mikor előbb szakácskönyvekkel, később divatos és igényes kivitelezésű szemüvegekkel jelent meg az üzleti életben. A következő galériában 16 kép található az egyik szakácskönyvéből.
Az 1990-es években az életművéért kapott Oscar-díj keltette érdeklődést követően előbb Robert Altman csábította vissza a kamerák elé (Divatdiktátorok, 1994).
Michael Jackson, Sophia Loren, Sylvester Stallone.
Aztán Jack Lemmon és Walter Matthau partnereként a tőle megszokott dél-olaszos temperamentummal komédiázott a Még zöldebb a szomszéd nője (1997) című vígjátékban.
Csak a karrierje legelején játszott színházban, utána soha, ugyanis annyira lámpalázas tudott lenni a világot jelentő deszkákon, hogy ilyenkor egyáltalán nem tudott a szerepre összpontosítani.
Barátnője, Audrey Hepburn halála után tovább folytatta néhai kolléganője munkáját a UNICEF jószolgálati nagyköveteként.(Audrey Hepburnről itt találsz egy sokak éltal szeretett cikket.)
A magyar média 2004-ben különösen sokat foglalkozott vele abból az alkalomból, hogy nagyobbik fia, Carlo Budapesten házasodott: Mészáros Andrea hegedűművésznőt vette feleségül, akivel néhány éve Bécsben ismerkedett meg. (A polgári esküvőt már a budapesti Bazilikában megtartott egyházi szertartás előtt, Genfben megtartották.)
Férjét 2009-ben tüdőbaj miatt vesztette el. Mikor pár éve azt kérdezték tőle, hogy férjhez megy-e még valakihez, határozott nemmel felelt.
Sophia Loren és férje, Carlo Ponti.
Nem, soha többé. Lehetetlen, hogy rajta kívül bárki mást szeressek.
2014-ben arra szólította fel a Cannes-ban összegyűlt sztárokat, hogy jó lenne, ha ők is adnának az eleganciára. Nem nehéz kitalálni, hogy ez milyen embereknek szólt.
A Bieber-gyerek például így tolta Cannes-ban.
Sophia Loren és fia, Eduardo 2014-ben ugyanott.
forrás: wikipédia.hu, citatum.hu, imdb.com. life.com, wikipedia.com, pinterest.com, vogue.com, tumblr.com,
Külön köszönet Sophia Loren wiki-szerkesztőjének.